torsdag 2 januari 2014

Nyårslöften

Det här med nyårslöften.
Varför har det blivit en grej att det inte går att hålla ambitiösa mål som att gå ner i vikt eller sluta röka. Man gör sig nästan lustig över nyårslöftena eller dem som avlägger dessa. Är det inte så?

När man hör någon som säger att detta året så kommer de sluta äta godis, eller börja löpträna, så tänker man "jaha... Hur nu länge det kommer att hålla..".
Varför tänker man så? Är det verkligen så att nyårslöftena är dömda till att misslyckas? 

Jag tror visst att nyårslöften går att hålla! Men jag tror att många sätter ett löfte, men lägger ingen vettig plan eller en back-up ifall vägen håller på att spåra ut.


Har du satt ett nyårslöfte så kommer här lite tips på hur du ska hålla det.
•Sätt upp ett realistiskt och mätbart mål.
(Istället för: "jag ska gå ner i vikt", säg "i år kommer jag hå ner 10kg".)
•Sätt upp delmål.
(I perioden feb-mars kommer jag ha gått ner 3kg)
•Gör upp en plan på hur du ska ta dig till målet.
•Våga be/ta om hjälp. 
(Köp pt-timmar, rådfråga din vän som lyckades sluta snusa? Osv...)
•Tackla dina hinder.
(Fundera redan nu på vilket/vilka dina hinder kommer att vara för att lyckas, och hurdu ska göra för att undvika eller tackla dem)
•Trappa upp/trappa ner 
(Det är otroligt vanligt att man går ut för hårt i början. Skynda långsamt istället.)
•Var motiverad och hitta ny motivation när det tryter
•Belöna dig.
(Har du nått ett delmål så ska du belöna dig! Men inte med något som kommer att stjälpa dig.)
•Kämpa men försök att ha kul
(Förändringar är oftast ingen dans på rosor. Men försök göra det bästa av situationen.)

Detta är några tips från mig till dig.
Jag tror att du kan få till förändringen!
Som kostrådgivare finns jag här för dig om du behöver hjälp och stöd i med detta!

Välkomna!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar