tisdag 17 april 2012

Müsli


Alla kollegorna på jobbet gjorde müsli i helgen och jag var inte sämre!
Jag älskar müsli! Och att välja att göra müsli själv är oftast nyttigare och godare än de man köper i affären.
När man rostar müsli i ugnen så kommer det fram så mycket mer smaker! Lite mer nötaktigt.

Det finns så himla många olika recept att välja mellan, men jag har utvecklat en liten egen variant. "Kraftmüsli". Det finns säkert många som gör den på detta vis, men inte som jag vet ännu.

I söndags gjorde jag min Kraftmüsli samt hade den som en bas för en lite lyxigare variant.

Här kommer recept på min Kraftmüsli:
6 dl råggryn
4 dl havregryn
½ dl vetekli/1 dl vetegroddar
1 dl solrosfrön

ROSTA I MITTEN AV UGNEN PÅ 200 GRADER I CA 10 - 15MIN
BLANDA I RESTEN AV INGREDIENSERNA OCH FORTSÄTT ROSTA I CA 5 MIN.

1 dl pumpafrön
½ dl linfrön
½ dl sesamfrön
1 dl mandlar, hacka dem
1½ dl quinoapuffar


I lördags valde jag vetegroddar istället för vetekli. Och så hade jag ca ½ dl hampafrön i också.

I min lyxigare variant hade jag kokosflingor, hackade pecannötter och kakaonibs i.
Kakaonibs är krossade kakaobönor. Så i dem är det bara kakao, inget tillsatt socker eller extra fett. De är antioxidantrika, goda, lite halvdyra och ganska bittra i smaken. Så du behöver inte ha mycket av dessa godingar i müslin.

Den lyxigare varianten ska jag få äta på lördag! Längtar efter helg nu! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar